Tuesday, October 11, 2011

Cili angkasa ( Harian metro 11 oct)

PUTRAJAYA: Cili angkasa yang diberi nama MC11 daripada biji benih dibawa pulang dari Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) dan dipercayai lebih berkualiti serta tahan daripada serangan penyakit bakal dihasilkan pada akhir tahun ini.

Sebanyak 100 gram atau 20,000 biji benih dari ISS itu adalah daripada baka cili tempatan yang menerima pendedahan persekitaran mikrograviti dan radiasi angkasa selama tiga bulan melalui program Space Seed. Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Johnity Ongkili berkata, program penghantaran biji benih ke angkasa itu membabitkan kerjasama dengan Agensi Penerokaan Angkasa Jepun (JAXA).


Menurutnya, biji benih yang dibawa balik ke bumi pada 1 Jun lalu itu kini menjalani ujian pemerhatian percambahan di tapak semaian Institit Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) di Serdang.

“Ujian ini menunjukkan perkembangan baik. Kesan pendedahan radiasi angkasa dipercayai menjadikan biji benih itu lebih tahan penyakit,” katanya, pada majlis pelancaran sambutan ulang tahun Program Angkasawan Negara Ke-4 (Supan-4), di sini, semalam. Hadir sama, Timbalan Menterinya, Datuk Dr Fadillah Yusof; Ketua Setiausaha Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Datuk Madinah Mohamad; Ketua Pengarah Agensi Angkasa Negara (Angkasa), Dr Mustafa Din Subari; Ketua Pengarah Mardi, Datuk Dr Abd Shukor Abd Rahman dan Pengarah Kibo Utilization Office For Asia JAXA, Shigeki Kamigaichi.

No comments:

Post a Comment